mandag den 15. november 2010

Ti vigtigste Short Story Writers for 10-10-10

Da jeg en sucker for erindringsmønter lejligheder og symbolske datoer, hvordan kunne jeg modstå udstationering en liste over "ti" til minde om tiende dag i den tiende måned i det tiende år af dette århundrede. Vi vil aldrig se en anden. Så her er min liste over de 10 vigtigste novelle forfattere i historien om genren, med en kort forklaring, hvorfor jeg tror, de er så vigtige.

Giovanni Boccaccio
Fordi han forvandlede mundtlige fortælling i en skriftlig litterære kunst

Edgar Allan Poe
Fordi han erkendte, at mønstret var vigtigere end plot

Nathaniel Hawthorne
Fordi han befolkede symbolsk romance historier med as-if-real tegn

Anton Tjekhov
Fordi han skabte "realistisk" historier med symbolsk betydning

James Joyce
Fordi han erkendte, at korte fiktion var en åndelig "udvis"

Eudora Welty
Fordi hun skabt en verden af mytiske betydning ud af almindelige folk

Flannery O'Connor
Fordi hun forstod, at sande virkelighed korte fiktion var rige af det hellige

Raymond Carver
Fordi han skabte uforglemmelige anerkendelser ud af de mest minimale af materialer

William Trevor
Fordi han subtilt antyder den hemmelige liv for os alle

Alice Munro
Fordi hun er Alice Munro


Mere om den guddommelige Alice næste uge, når jeg sender en udvidet analyse af hendes nye historie i oktober 11 New Yorker, "Corrie."

Jeg glæder mig over alle forslag af uoverensstemmelser, sletninger eller andre ændringer til denne liste, med begrundelser for de nævnte. Men det betyder ikke, jeg vil ændre min mening.

Ingen kommentarer: