BBC News, miljø korrespondent
Børn kan være mere udsatte fra mikroskopiske partikler i trafikken forurening end tidligere antaget.
Tidlige resultater fra en stor undersøgelse i London set af BBC viser, at lunge kapacitet på 8 - og 9-årige er 5% lavere end det nationale gennemsnit.
Og 7% af børnene - adspurgte i Tower Hamlets område - har lungefunktion ned på et niveau internationalt betragtes som farligt.
London-undersøgelse bliver ledet af professor Jonathan Grigg.
Han arbejder ud fra Center for Pædiatri på Barts og London School of Medicine og Tandpleje.
Blad spor
De partikler - såkaldte "partikler" - er fremstillet i udstoedningsgassen og er langt mindre end bredden af et menneskehår.
Mindre end 10 mikrometer tværs, er de ofte omtalt som PM10.
Resultaterne kommer som forskere på Lancaster Universitet advarer om, at niveauet af partikler er ofte højere end det fremgår af officielle overvågning enheder.
Analyse af de udskilte partikler på vejene blade, at forskning viser, at forureningen kan være mest intens på højden af mange børn.
Storbritannien står allerede over for sanktioner fra EU for flere overtrædelser af standarder for partikler forurening.
Professor Grigg fortalte BBC News: "Vores fund i East End i London er, at børn, der lever her, har lidt lavere lungefunktion, end hvad vi 'd forvente fra det nationale gennemsnit.
"Nu, hvis det 's på grund af luftforurening, som vi mistænker de ' re vil være en øget risiko fra en række respiratoriske lidelser, såsom astma og infektion, og kan være i fare i voksenalderen."
Hoste test
I alt 203 børn på 10 forskellige skoler deltager i regelmæssige test over flere år.
Interimsaftalen resultater fra 149 børn viser, at 11 af dem har lunge kapacitet, der er 80% eller lavere end det nationale gennemsnit - en tærskel betragtes som forskere som sårbare over for en række vejrtrækning betingelser.
En test, kræver det, at børn til at hoste - så kulstofindholdet i deres spyt kan analyseres.
Mikroskop analyse viser, hvordan partikler er ved at nå dybt ind i lungerne.
Disse resultater vil tilføje pres på regeringen over Britain 's manglende overholdelse af EU-standarder for luftkvalitet.
EU-krav er for gennemsnitlige PM10 koncentrationer at holde sig under 40 mikrogram per kubikmeter luft - men det meste af landet 's store byområder optage højere niveauer.
Og den nye forskning ved Lancaster University viser, at partikler kan være endnu værre end de officielle tal viser.
De officielle data er indsamlet på automatiske målestationer som typisk prøve luften i en højde på tre meter - hovedsageligt for at undgå risikoen for hærværk.
Men professor Barbara Maher og hendes team har udviklet en ny teknik til at måle den magnetiske reaktion Partikelantal på vejene blade - mange af de partikler indeholder fragmenter af metal.
Og målingerne viser højere koncentrationer af partikler på lavere niveauer.
'Fremskridt '
Interviewet ved siden af en trafikeret vej i Lancaster, professor Maher sagde: "Vi 're omgivet af denne usynlig tåge af disse millioner af giftige partikler - kan du ' t se dem, men vi ved, vi 've målt dem, de ' re her.
"Når vi laver vores blad magnetiske målinger, vores forskning viser, at ned på små børns højde koncentrationerne - antallet - af disse meget fine partikler er undertiden det dobbelte af den nuværende EU-regulering standard."
Et sæt af målinger, uden for Cathedral School i Lancaster, viste partikler, der var højere end EU-standard.
Skolen 's chef, Anne Goddard, sagde resultaterne var "ganske bekymrende".
"Det 's eneste legeplads, vi har på skolen, og det ' s højre siden af vejen. Niveauerne er højt, så selvfølgelig den virkning på børn, især dem med astma, er en bekymring."
Miljø Sekretær Hilary Benn har erkendt, at der er et problem, men siger 24 ud af 27 medlemmer af Den Europæiske Union er i strid med de normer, og at de fleste af de landområde i Storbritannien ikke opfylder kravene.
Han sagde også, at "enorme fremskridt" havde fundet sted i de seneste årtier med Clean Air Act og ændringer i køretøjer standarder.
"Men vi er nødt til at gøre mere og hovedsageligt, der vil være om biler og lastbiler og busser,« siger han.
"Og vi " har været at arbejde sammen med andre lande i Europa for at forbedre de standarder, for at få disse PM10 partikler ned, fordi vi ved, at det har en effekt på vores helbred. "
Ingen kommentarer:
Send en kommentar